FrågaFAMILJERÄTTGod man30/04/2018

Hur kan man ingå avtal för annans räkning?

Min make har Alzeimers sjukdom kan inte skriva sitt namn vad gäller vi ska sälja vårt fritidshus maken står för lagfarten hur ska jag göra som hustru eller vad ska jag vända mej. Bra att även i fortsättning ha klara papper.Mvh Barbro Johansson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en person är i ett sådant tillstånd att denne inte kan eller bör sluta avtal för egen räkning kan man med dennes samtycke förordna om en god man. Det innebär att någon annan inom ramen för uppdraget har möjlighet att ingå avtal, eller andra rättshandlingar för dennes räkning. Reglerna om god man hittar du i Föräldrabalken (1949:381), 11 kap. Om god man och förvaltare (se särskilt 4 §).

Ett alternativ är alltså att ni förordnar om att du ska bli god man åt din make, vilket innebär att du för hans räkning kan ingå avtal om försäljningen av erat fritidshus.

För att få ytterligare hjälp vad gäller hur du kan gå tillväga kan du till exempel kontakta någon av Lawlines betaltjänsten via info@lawline.se

Adam AskRådgivare