FrågaKÖPRÄTTÖvrigt28/12/2018

Hur kräver jag betalt?

Om man sålt en vara privat till en person som ville ha avbetalning. Nu har inga inbetalningar på varan kommit. Finns inga skrivna papper.

Vad kan man göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Om ni kom överens om när betalningen skulle ske och det datumet är passerat så kan man ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten (2 § lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning). Då kommer kronofogdemyndigheten höra av sig till den som är betalningsskyldig. Om denne bestrider skulden kan man väcka talan i domstol och då är det viktigt att man kan bevisa att man hade ett köp vilket kan bli svårt om det inte finns något skriftligt, men här kan t.ex. mail eller sms alternativt vittnen hjälpa till för att bevisa att personen som köpte varan på avbetalning är skyldig att betala.

Här är en länk till hur man ansöker om betalningsföreläggande.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare