Hur lång är giltighetstiden för upphovsrätten till kartor?

Jag har en fråga gällande upphovsrätt gällande kartverk. Gäller något speciellt där i frågan om preskriptionstid? Alltså när det är fritt fram att använda det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga särskilda bestämmelser för giltighetstiden för upphovsrätten till kartor, utan samma regler gäller som för upphovsrättsligt skyddade verk i allmänhet. De aktuella bestämmelserna finns i 4 kap. upphovsrättslagen.

I huvudregel gäller upphovsrätten till utgången av det sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled. Upphovsrätten gäller alltså enligt denna regel i sjuttio år efter att den som skapat kartan har avlidit.

För det fall att upphovsmannen inte är angiven, gäller dock upphovsrätten istället till utgången av det sjuttionde året efter att verket offentliggjordes. Om du vill använda dig av kartor som har publicerats utan någon angiven upphovsman, exempelvis Lantmäteriets kartor, gäller alltså upphovsrätten i sjuttio år efter att kartan offentliggjorts. Om kartan saknar känd upphovsman och inte heller är offentliggjord, gäller upphovsrätten i sjuttio år efter att den skapades.

Kort sammanfattat kan alltså upphovsrätten gälla i sjuttio år efter upphovsmannens dödsår, efter året då kartan offentliggjordes eller efter året då kartan skapades. Vilken giltighetstid som gäller beror på huruvida upphovsmannen är angiven och huruvida kartan har blivit offentliggjord.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Jonatan SundqvistRådgivare