FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt12/04/2017

Hur lång är tiden mellan åtal och rättegång?

Hej. Om man har fått hämtat förundersökningen hos polisen. Och tidningen har precis lagt ut en spalt om vad den misstänka är åtalad för. Åklagaren har lämnat in en stämningsansökan..

när sker rättegången?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Frågor om förundersökning, åtal och rättegångsprocesser behandlas i rättegångsbalken, RB.

När en förundersökning hos polisen är avslutad beslutar åklagaren om åtal ska väckas eller inte.
Det verkar vara så långt som ärendet du beskriver har kommit i processen.
Det finns i vanliga fall ingen bestämd tidsgräns för hur snart en åklagare måste väcka åtal, inte heller hur länge man kan få vänta innan rättegången hålls. Endast då den misstänkte sitter häktad måste tid för åtal fastställas vid en häktningsförhandling enl. 24 kap 18 § RB.

Domstolsärenden ska bedrivas skyndsamt enl. 23 kap 4 § RB men vad det innebär blir olika i de enskilda fallen. Det är viktigt att en person som åtalats utreds rättssäkert och sådant kan ta tid beroende på fall. När yngre personer är parter i rättegång brukar processen skyndas på ytterligare.

När väl datum för rättegång bestämts, kallar domstolen på samtliga berörda parter till sammanträde. När huvudförhandlingen sedan är avslutad avkunnar domstolen oftast domen muntligen efteråt. I mer komplicerade mål kan man få vänta upp till 2 veckor på en dom. Vid undantagsfall ännu längre. Dagen då domen förkunnas kan man ringa till domstolens kansli och få veta utgången.

Om du vet vilken domstol förhandlingarna ska hållas kan du kontakta kansliet för att få veta rättegångsdatumet. De brukar kunna ge besked om kallelse, målnummer och rättegångsdatum för ditt specifika ärende.

Önskar du mer information om hur en rättegång går till kan du besöka domstolsverkets hemsida www.domstol.se där finner du även kontaktuppgifter till den domstol du söker.

Hoppas du fått svar på din fråga
Jennie NilssonRådgivare