Hur lång är uppsägningstiden om man inte har något skriftligt anställningsavtal?

Hej! Jag jobbar i en bokhandel utan anställningsavtal och har endast ett schema för en månad åt gången.

Jag har också sökt till universitetet och undrar om jag har någon uppsägningstid, alltså när borde jag säga till min chef att jag slutar för att börja studera? Högskolan ligger nämligen i en annan del av sverige så kommer vara tvungen att flytta om jag kommer in.

Sa också under anställningsintervjun att jag skulle stanna i stockholm i minst 5 år, men planen ändrades då jag valde ett annat program och det programet ligger endast på en ort längre bort. Har jag någon skyldighet att berätta för min chef nu att jag kanske slutar helt och hållet i slutet av det här året (eftersom jag ej vet än om jag kommer in)?

Lawline svarar

Hej och tack för du valt att ställa din fråga till Lawline.

Spelar det någon roll för uppsägningstiden att inget skriftligt anställningsavtal har ingåtts?

Huvudregeln i svensk rätt är att avtal inte behöver vara skriftliga (1 kap. 1 § Avtalslagen e contrario), det vill säga om det inte är särskilt föreskrivet att anställningsavtalet ska vara skriftligt så är avtalet ändå giltigt. Ett anställningsavtal kan ingås muntligt eller genom konkludent handlande, vilket innebär att parterna agerar som om ett avtal existerar. Till exempel kan man säga att du agerar som om ni har ett avtal eftersom du kommer in och jobbar när du är schemalagd en gång i veckan. Detta gör att Lagen om anställningsskydd blir tillämplig även om ni inte träffat ett skriftligt anställningsavtal. Uppsägningstiderna i denna lag är semidispositiva, vilket innebär att du och arbetsgivaren kan avtala om annat än det som följer av lagen, men arbetsgivaren kan inte avtala om villkor som är till din nackdel, t. ex att du har längre uppsägningstid än vad som följer av lagen.

I Lagen om anställningsskydd 11 § 1 st. anges således att du har en månads uppsägningstid.

Min rekommendation

Du har inte skyldighet att "förvarna" din arbetsgivare redan nu om att du ska flytta och börja studera på annan ort. Det räcker med att du säger upp dig en månad innan du slutar. Du behöver inte uppge någon särskild anledning.

Lawline RådgivareRådgivare