FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt13/08/2018

Hur länge efter inträffandet kan en försäkringstagare få sitt försäkringsfall omprövat?

Hej Lawline!

När jag var 18 år råkade jag ut för en allvarlig trafikolycka som ganska stora personskador som följd. Jag hade olycksfallsförsäkring och fick ett par procents invaliditet och lite pengar för detta. Dum och ung som jag var så fajtades jag inte för mer.

Nu har det gått 17 år och jag upplever allt större besvär av mina skador jag ådrog mig. Jag har ju fått beskedet av försäkringsbolaget att det är preskriberat och har inte gjort något åt detta. Men finns det möjlighet att "öppna upp" detta ärende igen på något vis?

Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel har du rätt att få omprövat ett beslut om försäkringsersättning som du är missnöjd med. Dock finns det begränsningar med hur länge du kan dröja innan ärendet i sin helhet preskriberas.

Att ett ärende preskriberas betyder att det har gått för lång tid för att det ska behandlas igen. Du kan i det fallet inte få ut någon ersättning.

Din olycka inträffade år 2001, vilket var innan den nya försäkringsavtalslagen trädde i kraft (2005). I ditt fall måste vi alltså titta på den gamla konsumentförsäkringslagen som gällde vid tillfället för olyckan.

Olika preskriptionstider gäller beroende på var någonstans du vänder dig med ditt klagomål. Den yttersta gränsen utgörs dock av den så kallade allmänna preskriptionstiden. Från att försäkringsbolaget meddelat dig att de fattat ett slutgiltigt beslut i ditt ärende, har du som längst sex månader på dig att väcka talan mot dem i domstol (39 § 2 st konsumentförsäkringslagen).

Med andra ord förlorade du tyvärr rätten till ersättning då du inte klagade på beslutet inom sex månader.

Hilda HanssonRådgivare