Hur länge kan jag bo utomlands med svenskt medborgarskap?

Hej Hur länge kan man bo utanför Sverige med svensk medborgarskap?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur länge du kan bo utomlands med svenskt medborgarskap utan att något händer med ditt svenska medborgarskap. Regler om medborgarskap finns i Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap.

Huvudregeln är att du inte kan bli av med ditt svenska medborgarskap oavsett hur länge du vistas utomlands. Det är endast under specifika förhållanden det kan ske. Om du är född utanför Sverige, aldrig har varit bosatt i Sverige och inte bar varit i Sverige under förhållanden som visar samhörighet med Sverige kan förlora ditt svenska medborgarskap när du fyller 22 år om du inte innan dess ansöker om att behålla medborgarskapet, 14 § 2 st Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare