FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/10/2018

Hur letar jag reda på biologiska syskon?

Hej,

Min pappa fick en dotter mars -63 med en kvinna som inte är min mamma. De valde adoptera bort henne vid 3 månaders ålder. Har vetat detta i större delar av mitt liv och alltid undrat om det finns en möjlighet att leta efter henne. Hur i så fall kan man gå tillväga?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det enklaste du kan göra är att vända dig till folkbokföringen på Skatteverket. Vet du din systers personnummer kan du uppge detta för att få mer information om henne. Har du inte hennes personnummer kan du uppge din pappas personnummer. Om din pappa skrev på faderskapsintyg kan du därigenom få reda på mer information om din syster. Du kan ringa till Skatteverket på 0771-567 567. Lycka till!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare