Hur många gånger kan jag ansöka om hindersprövning?

Hej!

Jag och min kille har ansökt om hindersprövning för att gifta oss i Sverige.

Jag är svenskt medborgare och är folkbokförd i Sverige men min kille är varken svenskt medborgare eller folkbokförd här. Vi fick avslag på hindersprövningen pga. att min kille inte kunde styrka sin identitet eftersom han var asylsökande under falskt identitet. Men nu har han skaffat sitt riktiga hemlandspass på behörig ambassad och kan styrka sin identitet. Det har tyvärr gått mer än 3 veckor sedan så vi kan inte längre överklaga. Vi vill verkligen gifta oss men jag undrar hur många gånger kan man ansöka om hindersprövning? Finns det möjlighet för oss senare i framtiden att ansöka om hindersprövning på nytt? Kommer vi att få avslag igen pga. tidigare beslut?

Hoppas på bästa svar och vägledning.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget i lag som säger att ni inte kan söka om hindersprövning igen. Enligt Skatteverkets rättsliga vägledning framgår det att om de inte kan hitta något hinder mot ett äktenskapsingående så gäller en hindersprövning i fyra månader vilket innebär att paret kan gifta sig inom denna tiden. Om paret inte gifter sig inom denna tid måste de ansöka om en ny hindersprövning. Detta är alltså när det inte funnits några hinder från början. I ditt fall har det funnits ett hinder från början men det framgår inte från Skatteverkets rättsliga vägledning någonting om att en inte kan ansöka igen trots att det funnits hinder förut. Det borde därför på den grunden inte vara några problem för er att göra en ny ansökan. Däremot berörande vilken bedömning Skatteverket tar till att din pojkvän tidigare har uppgivit en falsk identitet kan jag inte uttala mig om. Det är möjligt att det kan påverka, men jag skulle råda dig att kontakta Skatteverket då de kan förklara hur de ser på att identiteten tidigare varit falsk. Det är trots allt de som har hand om hindersprövningar vid äktenskapsingående. Skatteverket gör en bedömning av din pojkväns ID:s äkthet och tillförlitlighet, d.v.s. om den identitet han anger nu är riktig.

Hoppas att du fick lite vägledning och vet hur du ska kunna gå vidare! Tveka inte att höra av dig igen om du undrar något mer.

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare