FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/09/2023

Hur omfattande är arbetsgivarens fria anställningsrätt?

Hej, Jag har ett syskon som är kriminellt belastad och info om denne går att hitta genom sökningar på internet. Sökningar kan också visa att vi är syskon. Jag själv har ingenting med kriminalitet att göra och är inte dömd för något. Går det att arbetsgivare nekar mig jobb på grund av mitt syskon? Faller det under diskrimineringslagen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag att hänvisa till lagtext i lag om offentlig anställning och diskrimineringslagen.

I Sverige råder fri anställningsrätt

I Sverige har arbetsgivare fri anställningsrätt, vilket innebär att det är upp till arbetsgivaren att bestämma vem den vill anställa. I den offentliga sektorn begränsas den här friheten. Där ska endast sakliga grunder, såsom förtjänst och skicklighet, beaktas (4 § LOA).

Arbetsgivaren får inte bryta mot diskrimineringslagen

En ytterligare begränsningar av den fria anställningsrätten är diskrimineringsgrunderna. Nekande av anställning får inte ske på diskriminerande grunder (2 kap. 1 § DL). I Sverige finns det sju diskrimineringsgrunder (1 kap. 4 § DL):

  1. kön,
  2. könsöverskridande identitet eller uttryck,
  3. etnisk tillhörighet,
  4. religion eller annan trosuppfattning,
  5. funktionsnedsättning,
  6. sexuell läggning, och
  7. ålder

Det är således endast om diskriminering sker baserat på dessa grunder som diskrimineringslagen erbjuder skydd. Det är inte diskriminering att avvärja en arbetsansökan på grund av en kriminell släkting. I ditt fall råder således den fria anställningsrätten. Söker du jobb inom den offentliga sektorn gäller dock ovan nämnda begränsning.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare