FrågaEKONOMIÖvrigt28/06/2016

Hur påverkar betalningsanmärkningar vid flytt?

Kan jag flytta med min kille fast jag har betalningsanmärkning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dina betalningsanmärkningar kan medföra att en eventuell hyresvärd inte godkänner dig som hyresgäst, eller att en bostadsrättsförening inte godkänner dig som medlem i föreningen. Om ni ska köpa eget småhus kan dina betalningsanmärkningar påverka dina möjligheter att få lån. Om din pojkvän inte har betalningsanmärkningar kan problemen undvikas genom att han står som ensam hyresgäst eller att han ensam står som köpare för en bostadsrätt, eller ensam står för lånen till ett husköp.

Dina betalningsanmärkningar medför inga övriga hinder för er att flytta tillsammans.

Med vänlig hälsningar,

Linda CritchleyRådgivare