FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt14/01/2018

Hur ska jag gå tillväga om jag är 16 år och vill byta efternamn?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I namnlag (2016:1013) om personnamn (namnlag) finner vi svar på din fråga. I lagens 37 § kan man läsa att en ansökan om att byta efternamn ska vara skriftlig och innehålla uppgifter om:

- sökandens namn och personnummer eller samordningsnummer,

- sökandens adress och telefonnummer,

- det som yrkas (vilket efternamn du vill byta till), och

- de omständigheter som åberopas till stöd för ansökan.

Ansökan ska sändas in till Skatteverket enligt 3 § namnlag. Ansökan hittar du här.

Reglerna ser annorlunda ut beroende på vilket efternamn du vill byta till, du kan exempelvis byta till en förälders efternamn eller ett dubbelt efternamn. Något som krävs är dock att din/dina vårdnadshavare skriver under ansökan eftersom att du är under 18 år. Även om din förälder inte är din vårdnadshavare och ni delar efternamn ska din förälder skriva under ansökan. Eftersom att du är över 12 år men ännu inte fyllt 18 ska även du skriva under ansökan.

Sammanfattningsvis: för att byta efternamn ska du skicka in en ansökan till Skatteverket. Ansökningen ska undertecknas av dig samt din/dina vårdnadshavare eller den förälder som du för tillfället delar efternamn med.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare