Hur ska jag tolka efterarvsrätten vid testamente till min förälders sambo?

Hej,

Min syster och jag har en fråga angående arv. Vår far var sambo med en kvinna som hade ett eget barn. Inte vår pappa som var far till det barnet. De hade skrivit testamente att de skulle ärva varandra. Vår pappa avled. Vi tog ut vår laglott då. Nu har sambon avlidit. Min syster o jag har något papper där det står att vi är efterarvingar då vi ej fick ut saker när vår pappa gick bort från vårt barndomshem. Vi fick även den uppfattningen att vi hade arv att få ut när sambon avled om det fanns några pengar eller värdepapper kvar då.

Nu är tyvärr alla möbler, tavlor mm från vårt barndomshem borta. Finns dock en mindre summa pengar kvar ca 300.000 kr. Ärver sambons dotter allt eller finns det någon möjlighet att vi har rätt till någon del?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Generellt gällande arv

Regleringen kring arvsrätten finner vi i Ärvdabalken (1958:637), hädanefter refererad till som ÄB. I lagens mening är du att betrakta som bröstarvinge till din far (2 kap. 1 § ÄB). Med detta kommer då rätten till laglott, vilket du uppger att du givits (7 kap. 1 § ÄB). Rätten till laglott finns då främst till för de fall där även ett testamente är aktuellt.

Hur blir situationen i ditt fall?

Allt tyder på att ett giltigt testamente har upprättats där arvsordningen inskränkts. Dock anger du att det bör finnas ytterligare ett papper som anger att vid sambons bortfall har du efterarvsrätt. Detta tyder på att sambon ärvt med fri förfoganderätt vilket då resulterar i att du har efterarvsrätt på det som finns kvar från din pappas bortfall, vilket är 50 % av egendomen (12 kap. 2 § ÄB). Det kan variera hur mycket som du har rätt att få ut av de 300 000 kr som finns kvar. För att kunna ge ett mer detaljerat svar på detta är det nödvändigt att se till hur bodelningen mellan din far och dennes sambo upprättades. Vidare krävs det att det papper där det anges att du har efterarvsrätt är ett giltigt testamente (12 kap. 2 § ÄB).

Hur går du vidare?

Jag rekommenderar att du tar kontakt med en jurist för att få klarhet i vilken efterarvsrätt du har samt hur stor andel detta skulle vara. Du är varmt välkommen att ta vidare hjälp av oss på Lawline och boka en tid genom att klicka här.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare