Hur ska man agera när man fått ett kravbrev angående fildelning?

Brev om fildelning - hur ska jag agera?

Hej, jag söker lite svar angående hur jag ska tackla ett brev jag fått från Njord Lawfirm. I brevet blir jag ombedd att betala in en summa om 4 500 kr för "Fildelning och nedladdade av filmen Mechanic". Som jag har förstått det är det ett antal personer som fått liknande brev och jag jag ställer mig frågande hur jag ska agera i situationen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Som du säger så är det väldigt många som fått sådant brev skickat till sig.

Till en början har Njord Law Firlm skickat ut kravbreven till personer som misstänks ha fildelat filmen Cell. Njord Law Firm har också begärt ut uppgifter som personer som påstås ha laddat ned eller spridit bland annat filmerna I.T., London Has Fallen, Criminal, Septemer of shiraz och Mechanic: Resurrection.

Professor i upphovsrätt Sanna Wolk säger att man inte ska betala. Hon säger att man inte ens ska svara på det brevet utan invänta nästa steg. Om advokatfirman tar det till inkasso ska man även där bestrida fakturan enligt henne. Hon säger även att det i slutänden är domstolen som ska bedöma om man ska betala eller inte och att det är väldigt få gånger som de som står bakom kraven har tagit det vidare till domstol.

Alla kravbrev ser exakt likadana ut med samma belopp som du skriver och ett budskap om att detta måste betalas inom 14 dagar annars tas de till domstol. Det du kan göra om du känner dig osäker eller rädd är att ta kontakt med datainspektionen och rådfråga med dem. Datainspektionen håller på att granska om dessa kravbrev ens är lagliga.

Mitt råd till dig är förutom om du vill kontakta datainspektionen, att avvakta. Om det går så långt som till domstol kan du alltid mejla mig på isabella.vasiliou@lawline.se så kan vår juristbyrå hjälpa dig.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare