FrågaAVTALSRÄTTGåva06/02/2018

Hur skriver jag ett giltigt gåvobrev gällande del av en bostadsrätt?

Hej! Hur ska ett gåvobrev utformas, för att vara juridiskt bindande gentemot bostadsrättsföreningen, om en mor vill skriva över 20 % av ägandet av en bostadsrätt på sin dotter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du vill att jag ska utveckla svaret ur något avseende är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Eftersom det, smidigt nog, inte finns några tvingande regler avseende utformningen av denna typ av gåvobrev är det enda du behöver tänka på är formulera dig maximalt tydligt. Nedan följer ett exempel som det inte finns något skäl för bostadsrättsföreningen att inte acceptera.

I och med undertecknandet av denna handling överlåter jag såsom gåva 20 procentenheter av bostadsrätten med nr. X, belägen på gatuadressen Y i staden Z. Mottagare av gåvan är min dotter, personen Å, med personnummer ÅÅÅÅMMDD-XXXX. Bostadsrätten är upplåten av föreningen Ä.

Denna gåva ska/ska inte utgöra förskott på arv. Därtill ska/ska inte gåvan, eller vad som kan komma i dess ställe, utgöra enskild egendom.

Staden Z, ÅÅÅÅ-MM-DD

___________________________

Namnförtydligande

Personnummer

Notera att det andra stycket är betydelsefullt ur ett familjerättsligt perspektiv. Eftersom lagens utgångspunkt är att gåvor till bröstarvingar utgör förskott på arv måste, om gåvogivaren inte vill att den aktuella egendomen ska vara ett förskott, motsatsen skrivas ut i gåvobrevet. Detsamma gäller egendomens eventuella status som enskild egendom (d.v.s. att den blir skyddad mot sambo eller make).

Avslutningsvis kan det, i bevissyfte, vara klokt att låta gåvobrevet bevittnas av en eller två utomstående personer (exempelvis vänner eller kollegor).

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare