FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt14/08/2018

Hur stämmer man en rattfyllerist?

Jag blev påkörd bakifrån av en rattfyllerist och har ont i nacken och ner mot skuldran. Han kom i 70km/h och jag tog det försiktigt över ett farthinder i ca 10km/h. Kan jag stämma honom på pengar eller hur går man till väga för att göra det? Polisen hann ta honom innan jag fick hans namn och personnummer. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det var oturligt att du inte fick del av hans information. Det är nämligen standard att alla som är inblandade i en trafikolycka ska dela sin information med varandra. Det enklaste sättet för dig är nog att kontakta polisen angående ärendet och försöka ta reda på vem det är som det handlar om. Det borde räcka med att du nämner tid och plats för olyckan.

Om du har drabbats av en personskada (sveda och värk) bör du givetvis erhålla någon slags ersättning för detta. I enklare skadeståndsfall som ditt kan åklagaren agera som målsägandebiträde och föra skadeståndstalan åt dig - dock krävs det som sagt att du blir inblandad i processen. I så fall ska du skicka in det belopp du yrkar på till polisen, dvs. hur mycket pengar i skadestånd du vill erhålla från rattfylleristen. Yrkandet kommer då att skickas vidare till åklagaren. Hur mycket ersättning du har rätt till är svårt att avgöra utifrån de omständigheter du gett mig, men åklagaren eller polisen kommer sannolikt hjälpa dig avseende det här.

Om åklagaren inte tar upp någon skadeståndstalan eller lägger ner åtalet bör du själv väcka skadeståndstalan mot rattfylleristen. En stämningsansökan gör du hos den tingsrätt som gäller för orten som rattfylleristen är folkbokförd i, se här.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare