FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/01/2019

Hur svarar juridiska personer som är delägare i ett aktiebolag vid kapitalbrist?

Hej, fyra AB´n som vardera ägs av privatpersoner till 100%, är delägare i ytterligare ett AB. Ingen äger mer än 35%. Det samägda AB´t har gått oerhört nåligt och aktiekapitalet är mer än förbrukat. Ägarna vill varken livkidera eller gå in med mer pengar. Vad innebär det om detta AB nu drivs under personligt ansvar? Det är ju fyra andra AB som är delägare. Hur funkar det då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur juridiska personer (aktiebolag) som är delägare i ett aktiebolag blir ansvariga vid kapitalbrist, det vill säga när aktiekapitalet är mer än förbrukat. Jag börjar med att redogöra för vad som gäller vid kapitalbrist, för att slutligen besvara din fråga.

Allmänna utgångspunkter

Aktiebolagsformen regleras av aktiebolagslagen, ABL. I ett aktiebolag ska det alltid finnas en styrelse, med en eller flera ledamöter, enligt 8 kap. 1 § ABL. När kapitalbrist uppkommer, är styrelseledamöterna skyldiga att agera enligt det föreskrivna handlingsmönstret i lag. Det framgår av 25 kap. 13 § ABL att styrelsen genast ska upprätta en kontrollbalansräkning när det finns skäl att anta att bolagets eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. Bolagets revisor ska granska kontrollbalansräkningen, förutsatt att bolaget har en revisor. Det innebär att styrelsen i ert aktiebolag, som ska finnas, har en lagstadgad skyldighet att agera när man kan anta att kapitalbrist föreligger.

Om upprättad kontrollbalansräkning visar faktisk kapitalbrist, fortlöper styrelsens aktivitetsplikt, och ska då utfärda en kallelse till bolagsstämma som skall pröva om bolaget skall gå i likvidation, enligt 25 kap. 15 § ABL. Det innebär att styrelsen inte behöver agera, om kontrollbalansräkningen visar att bolagets eget kapital faktiskt överstiger åtminstone hälften av det registrerade aktiekapitalet. Handlingsmönstret fortlöper enligt lag, om kapitalbristen inte är läkt. Jag avser inte redogöra närmare för det fortlöpande handlingsmönstret för styrelsen, för att koncentrera svaret till din frågeställning.

Personligt ansvar för styrelseledamöter

Som framgår ovan är det styrelsen som har en handlingsplikt vid uppkommen kapitalbrist. Underlåtenhet att agera i enlighet med handlingsmönstret i rollen som styrelse medför ansvar, enligt 25 kap. 18 § ABL. Styrelsens personliga ansvar inträder när styrelsen underlåtit att:

1. i enlighet med 13 § upprätta och låta bolagets revisor granska en kontrollbalansräkning enligt 14 §,

2. i enlighet med 15 § sammankalla en första kontrollstämma, eller

3. i enlighet med 17 § ansöka hos tingsrätten om att bolaget skall gå i likvidation.

Styrelsen svarar i så fall solidariskt för de förpliktelser som uppkommer för bolaget under den tid som underlåtenheten består.

Personligt ansvar för aktieägare

Först kan konstateras att både juridiska personer (t.ex. aktiebolag som i ditt fall) och fysiska personer kan äga aktier. Reglerna om aktieägare avser således både de fall då aktieägaren är en fysisk person, samt juridisk person. Huvudregeln är att en aktieägare inte kan bli personligt ansvarig för aktiebolagets skulder. Ett undantag från denna huvudregel hittar vi i reglerna om kapitalbrist. Aktieägares personliga ansvar framgår av 25 kap. 19 § ABL. Enligt paragrafen inträder personligt ansvar för aktieägare när de med vetskap om att bolaget är skyldigt att gå i likvidation deltar i ett beslut att fortsätta bolagets verksamhet. Dessa aktieägare svarar solidariskt med styrelsen enligt ovan, för de förpliktelser som uppkommer för bolaget efter den tidpunkt som anges i 17 § andra stycket.

Slutsats

Kortfattat innebär det ovan föreskrivna att aktieägare, oberoende av dess ställning som juridisk eller fysisk person, blir ansvarig som sådant, solidariskt med styrelsen, för bolagets skulder som uppkommer efter det att aktieägarna har faktisk vetskap om att bolaget bör likvideras, men ändå väljer att fortsätta bolagets verksamhet.

Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Michella Lina SaidRådgivare