FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut27/08/2018

Hur upphör servitutet att gälla?

Hej. Har tre grannfastigheter som har servitut till vatten från min vattenbrunn. Dessa fastigheter har borrat för eget vatten och vi är överens om att servituten ska upphöra. Hur skriver jag med dem för att avsluta och vart sänder jag handlingarna? Mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår det inte om det rör sig om ett officialservitut eller avtalsservitut. Jag kommer därför att svara på hur ett officialservitut respektive ett avtalsservitut kan upphöra att gälla utifrån de förutsättningar du beskriver.

Officialservitut

Officialservitut och nyttjanderätter som skrivits in i samband med en lantmäteriförrättning kan bara tas bort genom en ny lantmäteriförrättning. Ansökan om en lantmäteriförättning görs hos Lantmäteriet och mer information om förfarandet finns på deras hemsida. I detta fall verkar inte servitutet längre behövas och dessutom är parterna överens om att det ska upphöra, vilket är omständigheter som talar för att det ska upphävas. (Se 7 kap. 5 § fastighetsbildningslagen)

Avtalsservitut

Ett avtalsservitut kan upphöra genom att båda parterna i ett skriftligt avtal kommer överens om detta. Om avtalsservitutet är inskrivet hos Lantmäteriet skickas avtalet in dit som underlag för att avregistrera servitutet. Detta förfarande kallas för "dödning av inskrivning" och ansökan ska göras av den som har rätten att använda en annan fastighet, det vill säga dina grannar i det här fallet. Till ansökan ska avtalet bifogas. I ansökningen ska inskrivningsdag för rättigheten och aktnunmer skrivas in. Mer information om ansökan om dödning av inskrivning hittas på Lantmäteriets hemsida.

Vänligen,

Marika JaanisteRådgivare