Hur uppskatta sveda och värk?

Hej,

en kvinna i 70 års åldern blir påkörd av person i tjänst/arbete skada uppstår i ett knä/ben och blir inlagd på sjukhus. Har ej försäkring som kan täcka något av kostnader för sjukhusvistelse el sveda värk. Fått från personen som körde på om önskan om skadeståndskrav som kommer att skickas in till dennes arbetsgivare.

Kvinnan yrkar på ersättning per dygn för sjukhusvistelse + hjälpmedelskostnad men hur uppskatta sveda värk?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ersättning för sveda och värk utgår vid såväl fysiskt som psykiskt lidande under akut sjuktid. I beräkningen av ersättning för sveda och värk används i första hand Trafikskadenämndens tabell. I tabellen föreskrivs ett månatligt grundbelopp som kan variera beroende på vårdtyp, skadetyp samt vårdtidens längd. Vid sidan av grundbeloppet kan tillägg utgå vid särskilda omständigheter. Eftersom jag inte har kännedom om omständigheterna i detta fall kan jag inte ge något svar hur en uppskattning bör se ut. Tabellen för år 2017 hittar du här. Om du har några ytterligare funderingar får du gärna ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare