FrågaFAMILJERÄTT01/02/2018

Hyresavtal för minderårig

Hej. Jag är en tjej som fyller snart 16 år och vill fråga om man kan hyra en lägenhet och bo i ett annan stad när man går på gymnasiet utan vårdnadshavarens samtycke? Hoppas att få ett svar snart! Tack på förhand.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du är under arton år räknas du som omyndig och kan enligt 9 kap. 1 § Föräldrabalken inte på egen hand åta dig förbindelser utan förmyndares samtycke. Att hyra en lägenhet är en sådan förbindelse som avses i lagen. För att det ska vara möjligt för dig att hyra en lägenhet behöver du alltså ha ett godkännande från dina förmyndare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare