I vilken mån är en ekonomisk förening skyldig att ge ut uppgifter om sina medlemmar, på begäran av enskilda medlemmar? Särskilt angående medlemsmatriklar

Jag är ordförande i en ekonomisk förening. Kan enskild medlem begära ut medlemsmatrikeln?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om föreningen är skyldig att lämna ut uppgifter om dess medlemmar på begäran från en enskild medlem.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Medlemsförteckningen är offentlig. En enskild medlem kan därför begära ut medlemsmatrikeln, i alla fall såvitt gäller de uppgifter som ska finnas med i en medlemsförteckning.

Medlemsförteckningen är offentlig

Det saknas regler om medlemsmatriklar i lagen om ekonomiska föreningar (FL). Emellertid finns det regler om medlemsförteckningar, som är relevanta, eftersom det mestadels rör sig om samma saker.

Styrelsen i en ekonomisk förening är skyldig att föra en medlemsförteckning (3 kap. 6 § första stycket FL).

Denna medlemsförteckning ska hållas tillgänglig för alla som vill ta del av den (3 kap. 6 § fjärde stycket FL). Den är alltså offentlig.

En enskild medlem kan alltså begära ut medlemsmatrikeln.

Detta gäller dock sannolikt sett inte de uppgifter i medlemsmatrikeln som inte ska ingå i medlemsförteckningen, såsom t.ex. medlemmarnas födelsedatum eller telefonnummer (för en lista på vad som ska ingå i medlemsförteckningen, se här: 3 kap. 6 § andra stycket FL).

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med frågor om ekonomiska föreningar är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare