Icke svenska medborgares rätt att ta del av allmänna handlingar

Enligt Tryckfrihetsförordningen 2 kap. 1§ har svenska medborgare rätt att ta del av allmänna handlingar. Min fråga är om detta skall förstås som en exklusiv rättighet endast för medborgare i Sverige. Hur är det med personer som har uppehållstillstånd och är folkbokförda i landet? Och om denna rätt även gäller dessa, hur är det med alla övriga som kan vara intresserade? Flera miljoner människor utanför Sverige kan förstå skriven svenska. Kan en svensk myndighet verkligen neka en person tillgång till allmänna handlingar med hänvisning till t.ex. vederbörandes bostadsort eller andra kriterier?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som anges i 2:1 tryckfrihetsförordningen (TF) innebär att personer som inte är svenska medborgare kan få sin rätt att ta del av allmänna handlingar inskränkt/begränsad genom lag medan svenska medborgares rätt att ta del av allmänna handlingar är fastslagen i grundlag genom den aktuella bestämmelsen. Idag finns dock ingen lag som begränsar icke svenska medborgares rätt att ta del av allmänna handlingar utan deras rätt är likställd med svenska medborgares, se 14:5 2 st. TF.

Jag hoppas att det gav dig svar på din fråga!

Mvh

Maja Stolt RosellRådgivare