FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt03/08/2018

Ideella skador

Hej

En släkting till mig ingick ett muntligt avtal med en bröllopsfotograf. På bröllopsdagen så gick allt bra och fotografen tog bilder osv.

Efter några veckor säger fotografen att bilderna är försvunna och att han är beredd att betala tillbaka det beloppet som betalades till honom. Släktingen vill givetvis få pengarna tillbaka men det här har orsakat stor skada då det handlar om bröllopsfoton. Förutom att få pengarna tillbaka vill släktingen även få ersättning för skadan som fotografen åsamkat.

Vad gäller? Går det att få ersättning utöver det betalda beloppet? Hur mycket kan man få i ersättning för något sådant?

Tack!

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Bröllopsfoton är något ovärderligt för de flesta och jag beklagar er situation. Inom juridiken så har dock denna typ av skada inget egentligt ekonomiskt värde, bröllopsbilderna är ju endast värdefulla för er. Denna typ av skada kallas för en ideell skada och ersätts som huvudregel endast om det finns lagstöd för det eller om man avtalat om det.

I er situation så finns ingen lag som ger stöd för att ni skulle få ersättning. De flesta lagarna fokuserar på skador där det finns verkligt ekonomiskt värde. Utifrån det du skriver så verkar det inte heller som om ni avtalat om att om att bröllopsfotografen skulle ersätta ideella skador. Jag tror tyvärr därför inte att ni kan få någon ersättning för den skada som fotografen åsamkat.

Återkom gärna om något var oklart eller om jag har förstått din situation fel.

Jean NaboRådgivare