Illustration av originalbilder - intrång i upphovsrätten?

Hejsan,

har en fråga angående upphovsrätten för illustration. Studerade media i gymnasiet & mitt slutprojekt blev en barnbok med illustrerade djur. Letade upp bilder på Google & la i bakgrunden för att sen 'illustrerade av' ett djur. Djuren är därför väldigt lika de som redan finns illustrerade, kan skilja ögonfärg men framförallt är omgivningen helt annorlunda. Nu funderar jag på att kontakta bokförlag för att publicera boken men vill såklart veta att jag inte går emot upphovsrätten. Så, som sagt, boken har i princip identiska moment i bilden från illustrerade bilder på Google men helheten har jag satt ihop själv.. hoppas det är tydligt nog!

Tacksam för hjälp! :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vad som gäller angående upphovsrätt till bilder finns i Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk.

För det första måste man avgöra om de bilderna som du tagit inspiration av har upphovsrättsligt skydd för att på så sätt skyddas av lagen. För detta krävs att de är skapade av någon (inte automatiskt av en dator exempelvis) och att de är självständiga och har originalitet. Om bilderna är komplicerade och unika har de ett större upphovsrättsligt skydd än enklare, vanligare bilder. Detta betyder att det är större chans att dina bilder skulle göra intrång på de andra bildernas upphovsrätt om originalbilderna var väldigt komplicerade och du endast ändrade småsaker, än om de var enklare teckningar och du endast ändrade vissa saker. Helhetsuttrycket är med andra ord det som är avgörande för om en intrång har skett.

Om vi antar att bilderna har upphovsrättsligt skydd (utan att veta hur stort skyddet skulle vara) får man sedan bedöma om dina bilder gör intrång på det upphovsrättsliga skyddet eller inte. Det är väldigt svårt att avgöra detta utan att se bilderna och jämföra dem, och sedan jämföra detta med vad domstolar normaltvis tycker är ett intrång. Vägledning finns i lagen, där det står att om en person i "fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och självständigt verk" är upphovsrätten inte beroende av rätten till originalverket (4 § andra stycket upphovsrättslagen).

Ett exempel på ett verk som inte var ett plagiat kan du se här. Frågan var om målningen gjorde intrång på fotografiets upphovsrätt. Anledningen till att detta inte var ett plagiat var bland annat att tavlan förmedlade något annat budskap än fotografiet. Det var ett kontroversiellt fall och det skulle nog kunna sägas vara nära gränsen till vad som skulle vara ett upphovsintrång.

Sammanfattningsvis finns det en risk för att det som du beskriver skulle kunna utgöra ett intrång av de ursprungliga bildernas upphovsrätt, men att det inte behöver vara så. Mitt råd till dig utan att ha sett bilderna är att höra med upphovsmännen till de originella verken och fråga ifall det är okej att du använder illustrationerna för säkerhets skull. Alternativt kan du visa bokförlagen de illustrationer du lånat av andra och fråga hur de tycker ni bör gå vidare.

Hoppas detta gav lite klarhet om det rättsliga läget,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare