Immaterialrättsintrång vid försäljning av affischer

Jag tänkte trycka och sälja posters.

Dessa kommer innehålla kända personers namn, namn på fotbollsklubbar, samt kända slogan klubben. Jag har tänkt mig använda både nationella samt internationella klubbar.

Ex.

Känd person: Steven Gerrard

Fotbollsklubb: Liverpool FC

Slogan: You'll never walk alone

Vad får jag använda mig av?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Fotbollsklubbar och kända fotbollsspelare har ofta olika typer av immaterialrättsliga skydd som ger dem en ensamrätt till att använda förväxlingsbara kännetecken så som en logga eller slogan på exempelvis affischer. I fråga om fotbollsklubbar och spelare bör du särskilt lägga märke till eventuella varumärkesskydd. Detta regleras i varumärkeslagen, även kallad VmL (här).

Du kan hitta skyddade varumärken i Sverige och EU genom att söka på Svensk Varumärkesdatabas och EUIPOs databas.För att ta ditt exempel kunde jag exempelvis hitta att "You'll never walk alone" och "Liverpool FC" båda är skyddade EU-varumärken (se här och här). Jag kunde dock inte hitta något registrerat varumärkesrättsligt skydd för "Steven Gerrard" till skillnad från exempelvis "Zlatan" och "Zlatan Ibrahimovic" som är skyddade varumärken.

Även oregistrerade varumärken kan dock ha skydd i sverige genom så kallad inarbetning. Detta kräver att varumärkena är tillräckligt kända (se 1:7 VmL). Det är alltså troligt att användningen av "Steven Gerrard" på en affisch skulle vara ett varumärkesintrång, eftersom han är en känd fotbollsspelare (se särskilt 1:10 3 p. VmL).

Sammanfattningsvis riskerar du att göra intrång på diverse skyddade varumärken genom att trycka och sälja affischerna. Vid ett sådant intrång kan du behöva betala skälig ersättning för utnyttjandet och ersätta eventuell skada ifall det bedöms vara uppsåtligt eller oaktsamt (se 8:4 VmL). Ifall det bedöms vara uppsåtligt eller grovt oaktsamt kan ett intrång även resultera i böter eller fängelse i högst två år (se 8:1 VmL).

Ibland är det möjligt att köpa licenser till att använda en person eller ett företags immaterialrättigheter. På så sätt kan man använda varumärket utan att göra intrång. Observera även att varumärkesskyddet gäller näringsverksamhet. Du kan alltså trycka affischer med exempelvis Liverpools logga på och använda för eget bruk.

Hoppas att svaret var till hjälp och tveka inte att höra av dig ifall du har några fler frågor!

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare