Immateriella rättigheter för videospel och datorspel

Hej,

Jag har startat upp ett företag som kommer att rikta in sig på Esport och i synnerhet FIFA Esport.

Jag undrar hur långt egentligen EA's rättigheter sträcker sig och om det inte är så att dem använder sig utav skrämseltaktik?

När jag väl har köpt deras spel, har inte jag då rättigheten att använda det hur jag vill (bortsett från att bränna och kopiera)?. T.ex ska jag väl kunna anordna en turnering, vara där jag vill och spela med andra, inget säger väl att man måste be dem om licens?

Det enda man har gjort är ju att köpa spelet, inte skrivit under något som säger detta. När man har köpt spelet så har man köpt fulla rättigheter till att också använda det på det sätt man vill, eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har tolkat din fråga som att du vill använda dig av EA:s videospel inom ditt företags verksamhet och inte som privatperson. Jag kommer därför svara på din fråga utifrån den tolkningen.

Hur skyddas video- och datorspel av immaterialrättslagstiftningen?
Video- och datorspel skyddas främst av upphovsrätt vilket regleras i lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL). Enligt upphovsrättslagen har den som skapat ett litterärt eller konstnärligt verk upphovsrätt till det verket (1 § URL). Att spel kan vara ett verk som skyddas upphovsrättsligt har konstaterats i rättspraxis från både Sverige och EU-domstolen. I ett avgörande från högsta domstolen konstaterades att videospel skyddas som datorprogram (NJA 2000 s. 580). EU-domstolen har kommit fram till att videospel även kan skyddas som filmverk (C-355/12).

Antagligen skyddas de spel du nämner i din fråga av upphovsrätt och det är EA som är upphovsrättsinnehavare.

Vad innebär upphovsrätt till ett video- eller datorspel för upphovsrättsinnehavaren?Upphovsrätt till ett spel innebär en exklusiv rätt (kallad ensamrätt) att framställa och tillgängliggöra spelet för allmänheten (2 § URL). En ensamrätt att framställa exemplar av spelet innebär att upphovsrättsinnehavaren kan hindra andra från att framställa kopior av originalspelet.

Ensamrätten att tillgängliggöra ett spel för allmänheten innebär en ensamrätt till överföring, offentligt framförande, offentlig visning och spridning av spelet. De tillgängliggöranden som främst blir aktuella för spel:

Med överföring avses en distansöverföring av det skyddade verket genom t.ex. streaming av videospel på nätet. Med offentligt framförande avses överföring där publiken är på plats. Spridning av spel innebär försäljning, uthyrning, utlåning av ett spel eller att det på annat sätt sprids till allmänheten.

Viktigt att poängtera är att överföringar och framföranden som sker i förvärvsverksamhet (såsom ett företag), till eller inför en större sluten krets, jämställs med de överföringar och framföranden som beskrivits ovan.

I ditt fall är det enbart EA som kan framställa och tillgängliggöra spelen för allmänheten. Att anordna en videospelsturnering inom ramen för ett företags verksamhet skulle troligen innebära ett olovligt tillgängliggörande av EA:s spel som ett offentligt framförande. EA kan alltså hindra dig från att använda deras spel på vissa sätt, t.ex. anordna turnering och använda spelet på sådana sätt som innebär att spelet tillgängliggörs för allmänheten.

Hur har jag som köpare rätt att använda ett videospel i min näringsverksamhet?
Som ovan konstaterat är dina möjligheter att lovligt använda EA:s videospel i ditt företags verksamhet begränsade. En överlåtelse av ett spel genom t.ex. ett köp innebär nämligen inte att köparen övertar upphovsrätten för spelet, utan ensamrätten behålls av skaparen av spelet (27 § URL).

Det finns vissa undantag från ensamrätten men jag bedömer att ingen av dessa bli aktuella i ditt fall utifrån den information som givits i frågan. För att du ska få använda spelen i din näringsverksamhet krävs således tillåtelse eller licens från EA.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan konstateras att EA högst troligt har upphovsrätt till de spel du nämner i din fråga. EA:s upphovsrätt innebär att de kan hindra dig från att använda spelet i din näringsverksamhet. Jag råder dig att kontakta EA för att eventuellt kunna lösa en licens för användandet av deras spel i ditt företags verksamhet.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare