FrågaAVTALSRÄTTAvtal22/06/2016

Inflytt i en lägenhet, innehavarna vill hyra ut i andra hand

Hej. Vi har skrivit kontrakt på en lägenhet som vi ska flytta in i den 1/9-2016. Nu vill de som bodde där innan hyra ut lägenheten i andrahand fram tills den 1/9 om vi inte kan ta den tidigare. Kan man göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då ert avtal reglerar att ni ska få tillträde till lägenheten 1/9 bör det inte finnas något hinder mot att innehavarna hyr ut den i andra hand fram till att ni ska få tillträde till den så länge ni inte reglerat annat i avtalet. Innehavarna förfogar ju över lägenheten fram till det att lägenheten går över på er, alltså den 1/9. Men som sagt, då ni enligt avtal ska få tillträde till lägenheten 1/9 ska det faktum att dem hyr ut den i andra hand innan inte påverka er inflyttning.

Hoppas detta besvarade er fråga, om inte är ni varmt välkomna att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare