informationsföreläggande samt viss hantering av personuppgifter

Hej!

Fick ett brev från en internetleverantör som jag senast var kund hos 2013, alltså 5 år sedan om att dem lämnat ut mina uppgifter till tredje part (en firma som vill driva in betalning för fildelning och nedladdade av filmen). Trodde att detta var bluffföretag och kontaktade internetleverantören för att klargöra att jag inte varit kund hos dem på drygt 5år och detta bekräftades.. men fick sedan en till informations brev från samma internetleverantör om att dem lämnat ut min personliga information till tingsrätten eftersom att jag registrerats som användare av en av dessa IP-adresser. Nu undrar jag vad i hela världen händer här, jag vet att internetleverantören får absolut inte lämna ut mina personliga uppgifter utan mitt samtycke eftersom jag inte varit kund hos dem i 5 år. Tacksam för lite hjälp i hur jag ska gå tillväga med detta.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag tolkar det har du fått vetskap om att din internetleverantör har lämnat ut din IP-adress.

På senare år har det varit möjligt för rättighetshavare att med stöd av EU:s IPRED-direktiv 2004/48/EG kräva ut en persons IP-adress från förstnämndas internetleverantör. Sedan 2009 är detta även införlivat i svensk lag och dess genomslag har lett till att fler rättighetshavare har kunnat motverka immaterialrättsliga intrång på internet. Detta görs främst genom ett informationsföreläggande som denne lämnar in till tingsrätten, vilken sedan utfärdar detta och därefter delger internetleverantören. Ett yrkande om informationsföreläggande kan t.ex. innebära att sökanden yrkar att tingsrätten förelägger motparten (internetleverantören) att vid vite ge sökanden information om namn och adress till den som registrerats hos motparten som användare av en viss – av motparten tillhandahållen – IP-adress. Vanligtvis krävs sannolika skäl för att sökanden ska kunna visa någon har gjort ett immaterialrättsligt intrång och vanligtvis gör domstolen en proportionalitetsbedömning, vilket egentligen innebär en avvägning mellan den olägenhet som detta kan innebära för den som föreläggandet gäller samt rättighetsinnehavarens intresse av att få ut detta för att få stopp på intrånget.

Den 25 maj 2018 trädde även den nya personuppgiftslagen i kraft (GDPR). Hantering av en IP-adress utgör lagring av personuppgifter vilket gör att särskild skäl måste till för att dina personuppgifter ska få lämnas ut av en internetleverantör. Ett företag får dock hantera personuppgifter om det sker utifrån ett berättigat intresse, se artikel 6.6 i GDPR. Här ska därmed intresset av att kunna motverka immaterialrättsintrång på internet vägas mot det ingrepp det gör i den berördes integritet.

Som jag ser det verkar behörig domstol ha utfärdat ett informationsföreläggande och därefter delgivit din internetleverantör med detta. Att den senare sedan lagrat personuppgifter kräver stöd i GDPR. Min bedömning är att det finns ett lagstöd för internetleverantören att hantera dina personuppgifter utifrån den proportionalitetsbedömning som ska göras utifrån artikel 6 i GDPR. Dvs. det finns ett starkt intresse av att kunna motverka immateriella intrång på internet och att detta i sin tur väger över individens enskilda intresse av att detta inte ska få ske.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare