FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 19/09/2018

Innebandy - giltigt aktivitet för friskvårdsbidrag?

Hej!

Jag har startat en ideell innebandyförening. Föreningen har inget eget bankkonto utan jag som ordförande har startat ett privatkonto för föreningen. Är det möjligt för medlemmarna att använda sig utav friskvårdsbidrag via sin arbetsgivare?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Inledningsvis kan sägas att det inte finns någon lagstiftad skyldighet för arbetsgivaren att erbjuda friskvårdsförmåner. Varje arbetsgivare beslutar alltså själv om friskvårdsbidrag ska erbjudas de anställda, och vad som utgör "friskvård". Emellertid är bollsporter som till exempel innebandy en sådan aktivitet som en skattefri friskvårdsförmån enligt Skatteverket, se här.

Om dina medlemmar kan använda sig av friskvårdsbidrag beror alltså på om de i första hand får något sådant och i andra hand om innebandy kan räknas som en sådan "friskvårdsaktivitet". Eftersom innebandy är en skattebefriad aktivitet så är det dock troligt att det är möjligt.

Lawline RådgivareRådgivare