FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/07/2018

Inskränker ett reapris på en tjänst ångerrätten vid köp via internet (distanslagen)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett reapris på en tjänst inskränker inte ångerrätten vid köp via internet och distansavtalslagen. Distansavtalslagen gäller när en privatperson köper en vara eller en tjänst av ett företag på distans eller utanför säljarens affärslokal (1 §). Privatpersonen är då konsument och har alltid 14 dagars ångerrätt (10 §). Det finns inget undantag om att detta inte gäller när en vara eller tjänst har reapris och man får inte avtala bort ångerrätten, utan den gäller i så fall ändå för konsumenten. Däremot gäller ångerrätten inte för alla typer av produkter och tjänster, utan det finns ett antal undantag. Detta gäller t.ex. köp av resor och produkter som är anpassade efter kunden, som specialtillverkade varor, eller varor som snabbt kan försämras (11 §).

Om du vill ångra ett köp via internet är det viktigt att du gör detta till säljaren i tid och skriftligen, t.ex. via e-post. Se alltid till att spara en kopia av meddelandet som bevis om säljaren inte skulle samarbeta.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare