Insyn i det offentliga?

Hej, Jag ställer en fråga under kategorin "kostnadsfri fråga". Hoppas att ni finner tid att besvara. Finns det lagar, konventioner, stadgar eller dyligt man kan åberopa ifall beslutfattare drar sig för att dela med sig av information eller gör det svårt för medborgarna att få insyn. Tack. Håkan

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inom det svenska statsskicket finns det en grundläggande princip som heter offentlighetsprinicpen och denna kommer i uttryck i 2 kap. Tryckfrihetsförordningen (1949:105). Denna princip dikterar att handlingar hos det offentliga skall vara tillgängliga för allmänheten. I huvudregel är alla handlingar som inkommit till en myndighet, upprättade hos en myndighet och som förvaras hos en myndighet offentliga. Dock är denna princip ej absolut och innehåller undantag; vissa handlingar anses ej vara allmänna eller så kan de omfattas av en viss typ av sekretess.

Syftet med denna lagstiftning är att allmänheten skall få just den typ av insyn som du nämner i din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare