FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/02/2019

Inte accepterat att skriva under ordningsbot, vad händer nu?

Jag jobbar taxichaufför och fick beställning att hämta på gågatan och blivit stoppat av polisen för att få böter för att kört på gågatan men jag skrivit inte under vad gäller här.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du vill få svar på vad som händer nu när du inte har skrivit under boten.

Enligt 8 kap 1 § Trafikförordningen får man inte åka på en gågata. Där framgår det att man inte får parkera på en gågata. Man kan dock få föra ett fordon på en gågata om det behövs för att exempelvis transportera boende till eller från en adress vid gågatan eller transportera sjuka eller rörelsehindrade personer från adressen vid gågatan. Det är svårt för mig att avgöra om en överträdelse har skett, men det skulle kunna vara möjligt att din situationer faller under de undantag när man får köra på gågatan. Om man bryter mot trafikförordningen så kan man få böter.

Böter i trafikförordningen är en ordningsbot (se 48 kapitlet Rättegångsbalken). En ordningsbot får utfärdas direkt av polisen. Om man godkänner boten på plats så likställs det med en dom som har vunnit laga kraft. Om man inte godkänner boten så går det vidare till tingsrätten. I så fall så kommer man få en kallelse till en rättegång. Då kommer domstolen få avgöra om man har gjort sig skyldig till överträdelse. Det är åklagaren som ska bevisa att en överträdelse har skett.

Du kommer inte kunna få rätt till försvarare betalad av staten, sk. Offentlig försvarare, eftersom det saknas sådana förutsättningar, 21 kap 3a § Rättegångsbalken. Däremot kan du givetvis anlita en privat försvarare, men det kostar såklart pengar som du kommer få betala.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lovisa SidénRådgivare