Intrång i brev

Hej! Posten har levererat ett brev till mig. Kuvertet var försiktigt öppnad från båda sidor av kuvertet. Brevet beffan sig i ett plast påse och på kuvertet står att " Din försändelse har tyvärr skadats under postbehandlingen. Vi ber om ursäkt." Men det ser ut att någon tog sax och försiktig klippte kuvertet. Frågan är hur är det med Skydd för privatlivet? Får man klaga på posten i en samband med denna händelse? Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din Juridiska fråga!

Huvudregeln i svensk rätt är personer alltid gentemot det allmänna (statliga myndigheter, statligt ägda företag osv.) är skyddad mot intrång i t.ex. brev. Det framgår i regeringsformen 2:6, den kan du hitta https://lagen.nu/1974:152.

I detta fall anförs dock av Posten att försändelsen av misstag skadats. Om jag förstod dig rätt menar du att brevet såg ut att vara ”försiktigt” öppnat och inte skadat.

Jag tycker därför att skada ska reklameras till posten. Du kan då gå in på denna länk, http://www.postnord.se/sv/privat/kundservice/reklamera/Sidor/reklamera.aspx och reklamera skadan. Än bättre är att personen som skickade försändelsen reklamerar.

Vidare kan Ni vara berättigade till ersättning om det har uppkommit skada i och med att försändelsen har skadats. Här, http://www.postnord.se/sv/documents/pdf/pav.pdf kan du på sida fyra läsa om ersättning för en skadad försändelse. Hur stor den kan bli, och vem som kan få en sådan ersättning.

Hoppas verkligen att du känner att din fråga är besvarad och hoppas att det löser sig med det öppnade brevet!

Vänligen,
Alfred BrandtRådgivare