FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/03/2018

Intyg för att resa med barn utan vårdnadshavares sällskap

Hej!

Ska resa till London med en skolklass(jag är deras lärare) med Ryan Air och undrar om jag själv kan skriva ihop ett intyg som föräldrarna undertecknar. Vad ska detta intyg i så fall innehålla? Såg att det finns ett föräldramedgivande på UD.s hemsida men jag tyckte deras pris var hutlöst. Duger det om jag gör ett eget intyg så vill jag göra det.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mitt främsta råd är att du tar kontakt med flygbolaget och efterfrågar vad för intyg de kräver. Om de vet med sig att det kan bli problem med att någon inte får komma in i landet de reser till så blir man vanligen inte tillåten att stiga ombord planet från första början. De bör även kunna ge dig råd om vad för intyg som ska finnas och hur du kan få tag på ett sådant.

Vad jag läst mig till ska ett färdigt sådant intyg även gå att få hos polismyndigheten vilket jag annars skulle råda er att använda för att få det så korrekt som möjligt. Det ska fyllas i av barnets vårdnadshavare.

Om ni ändå önskar skriva ett intyg själv så skulle jag råda er att skriva det på engelska. Intyget bör innehålla formuleringar som bekräftar att barnet har tillåtelse att resa tillsammans med dig tur och retur till det aktuella landet med de bestämda flygen (flygnummer etc.). Barnets fullständiga namn och personnummer bör framgå liksom samtliga vårdnadshavares namn och kontaktuppgifter. Självklart ska vårdnadshavarna även underteckna intyget. Jag hade även haft med ort och datum för intygets undertecknande. Ibland kan det även krävas att ett sådant intyg ska bevittnas.

Hoppas du fått svar på din fråga och att ni får en trevlig resa!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare