Jag är gift, och min man har barn sedan tidigare. Hur ska min man och jag göra för att jag ska få ta över huset om min man dör före mig?

Hej, jag är gift och min man har ett barn från föregående förhållande. Om han dör innan mig vill jag såklart sitta kvar i nu hans hus. Kan man skriva ett förordnande. Vad händer när jag säljer huset

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vem som ärver om din man dör innan dig, samt vad du och din man kan göra för att du ska ta över huset i sådana fall. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du kan göra nu.

I mitt svar kommer jag att utgå från att det inte finns något testamente, och därför besvara frågan enligt den legala arvsordningen. Du skriver att din man har en son sedan tidigare, men det framgår inte om du och din man har några gemensamma barn.

Makes arvsrätt

Om någon som avlider är gift, ärver efterlevande make. Detta framgår av Ärvdabalken 3 kap 1 § 1 st (här). Om den avlidne maken hade barn sedan tidigare (särkullbarn) har de rätt att få ut sitt arv direkt. Dock kan särkullbarnet avstå till förmån för efterlevande make, och får då sitt arv när den efterlevande maken har gått bort. Detta framgår av Ärvdabalken 3 kap 1 § 1 st (här) och Ärvdabalken 3 kap 9 § (här).

Om din make skulle gå bort, ska du och din makes son dela lika på arvet.

Vad du och din make kan göra för att du ska få ta över huset om din make går bort

Testamente

Här finns det olika möjligheter. En möjlighet är att din make skriver i sitt testamente att om han går bort först, ska du ärva huset. Du och din make kan skriva ett gemensamt testamente där ni reglerar vad som händer om någon av er går bort. Ett testamente ska upprättas skriftligen, se Ärvdabalken 10 kap 1 § (här). Två vittnen ska bevittna testamentet. De måste inte känna till innehållet, men måste veta att det är ett testamente de bevittnar, vilket framgår av Ärvdabalken 10 kap 1 § (här). Den som bevittnar ett testamente ska vara minst 15 år gammal, och får inte ha en allvarlig psykisk störning, se Ärvdabalken 10 kap 4 § 1 st (här). Testamentsvittnen får inte vara nära släkt med personen som upprättat testamentet, och får inte heller vara någon som berörs av testamentet (man kan alltså inte bevittna ett förordnande till sig själv), vilket framgår av Ärvdabalken 10 kap 4 § 2 st (här).

Enskild egendom genom gåva

Om du och din make vill att du ska kunna bo kvar i huset om din make går bort, och att din makes son inte ska ärva någon del i huset, kan du och din make se till att huset blir din enskilda egendom. Ett sätt att göra det på är att din make skriver ett gåvobrev där han skriver över huset på dig, med villkoret att det ska bli enskild egendom.

Vad du kan göra nu

Dessa möjliga sätt har både för- och nackdelar. För att kunna veta vilket sätt som passar dig, din make och din makes son bäst rekommenderar jag att du tar kontakt med en jurist. Om du och din make ska upprätta testamente eller gåvobrev rekommenderar jag att ni även då tar hjälp av en jurist. Du kan kontakta en jurist från Lawline. Länk för att boka tid med jurist här.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare