FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/05/2018

Jag blev omkullsprungen och skadade armen - kan jag kräva ersättning för inkomstbortfall från någon?

Hej!

Jag blev omkullsprungen i en butik och slog i en arm som jag nyligen fått slagen ur led och fortfarande inte har läkt.

Det hela blev läkarbesök där jag har frikort, men även två och en halv timmes inkomstbortfall, nu till frågan,

Jag har en olycksfallsförsäkring tecknad via jobbet, kan jag kräva ersättning av någon, butik eller försäkring?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du kan kräva ersättning eller inte beror lite på hur det gick till när du blev omkullsprungen och på villkoren i din försäkring. Jag tolkar din fråga som om en person sprang in i dig, vilket ledde till att du föll och skadade dig.

Ersättning enligt olycksfallsförsäkringen kan vara aktuell

En olycksfallsförsäkring kan ge ersättning för en personskada, till exempel en skadad arm, om den uppkom genom en plötslig olycka som inte gick att förutse och orsakades av yttre faktorer. Det låter som om det som hände dig är precis en sån typ av olycka. Det betyder att du kanske kan få ersättning via din olycksfallsförsäkring för dina två och en halv timmars inkomstbortfall. Exakt vad som gäller och vad du kan få ersättning för specificeras i villkoren i din försäkring. Jag rekommenderar därför att kika på villkoren för försäkringen och att höra av dig till försäkringsbolaget och berätta vad som hänt.

Skadestånd kan kanske krävas av den som orsakade skadan

Det låter inte som om butiken hade något direkt att göra med din skada i det här fallet. Det betyder att du inte kan kräva dem på någonting, eftersom skadestånd kräver någon form av oaktsamhet eller uppsåt. Du kan eventuellt kräva skadestånd för att ersätta inkomstbortfallet från den som sprang in i dig. Du kan bara kräva skadestånd om personen har varit vårdslös eller haft uppsåt. Personen måste alltså antingen ha sprungit in i dig med flit för att skada dig, eller så måste personen ha sprungit in i dig av misstag men borde ha sett dig och undvikit dig om personen varit lite uppmärksam (SkadestL 2 kap. 1 §).

Om det hela var en olycka och personen inte kan anklagas för att vara vårdslös, så kan du inte kräva personen på någon ersättning.

Kolla villkoren för försäkringen!

Jag rekommenderar dig alltså att först och främst titta på villkoren för din olycksfallsförsäkring. Om den verkar omfatta den här typen av skada, så kan du höra av dig till försäkringsbolaget och göra en skadeanmälan för att få ersättning från dem. Du skulle eventuellt ha rätt till skadestånd från personen som orsakade skadan men det är lite osäkert, så du bör börja med försäkringen och se om det funkar.

Om du kommer på några fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare