FrågaAVTALSRÄTTAvtal06/09/2018

Jag driver enskild firma - får jag neka en kund som jag inte tror kommer betala för sig?

Hej!

Jag bedriver en massage verksamhet jag är enskild firma. Jag tar emot kunder som vill boka massage behandlingar i klassisk massage. Min fråga är; Kan jag neka en potensiell kund om jag förstår/vet då kunden vill boka att denna inte kommer betala?

Jag tar emot bokningar via telefon så kunden ringer mig för att boka och få höra lediga tider pris osv. Jag har fasta priser och samma erbjudanden till alla som vill boka. Jag tar emot kvinnor och män och gör ingen diskriminering. Jag tar inte emot kontanter utan allt går via kort och faktura. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, du har rätt att neka en person som vill boka behandlingar hos dig med motivationen att du inte tror att personen kommer kunna betala för sig.

När man driver en verksamhet, till exempel där man erbjuder massage eller liknande behandlingar, så gäller avtalsfriheten. Det betyder att du har rätt att bestämma om du vill ingå ett avtal med en person (alltså låta personen boka en behandling hos dig) eller inte.

De enda gångerna som du inte får neka en kund är om det finns en grund för diskriminering (diskrimineringslagen 2 kap. 12 §). Diskrimineringsgrunderna är kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder (diskrimineringslagen 1 kap. 5 §). Så länge du inte nekar en kund att boka tid hos dig på grund av något som har med de här diskrimineringsgrunderna att göra så har du rätt att neka dem.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare