FrågaKÖPRÄTTÖvrigt25/11/2018

Jag har blivit blåst på en köp- och säljsida. Vad kan jag göra?

Hej, har blivit blåst på en köp och sälj sida. Köpte ett par vinterfälgar som han skulle frakta. Nu har det gått en vecka och han har förhalat att skicka bild på kvittot och tillslut blockerade han mig. Jag vet hans adress, riktiga namn och vilka som bor med han. Vad kan jag göra för att få tillbaka mina 2000 kr som jag swishade?. Någon påstod att jag kunde stämma honom? Kommer polisen att hjälpa mig? Han har tydligen gjort bedrägerier i flera år enligt några som jag har haft kontakt med så kanske har han fler anmälningar på sig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga om du redan har polisanmält personen i fråga. Om inte är det något jag råder dig till att göra, då det låter som att du har utsatts för ett bedrägeri alternativt bedrägligt beteende (beroende på hur allvarligt brottet anses vara, se 9 kap. 1 och 2 § brottsbalken). En polisanmälan kan du göra genom att antingen ringa 114 14 eller besöka en polisstation.

Tyvärr nedprioriterar polisen ofta mindre bedrägeribrott och du bör därför fundera på om du även vill försöka få tillbaka pengarna på civilrättslig väg.

En grundläggande utgångspunkt inom avtalsrätten är att avtal ska hållas. Det innebär att ett frångående från vad som har avtalats är att anse som ett avtalsbrott. Eftersom säljaren har erhållit betalningen men inte erlagt något motprestation kan du försöka att begära tillbaka pengarna genom att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (se här). Förfarandet förutsätter dock att säljaren inte bestrider betalningsskyldigheten. Om säljaren gör ett sådant bestridande kommer du underrättas om det och kan då välja att målet ska överlämnas till tingsrätten. Du kan även välja att direkt ge in en stämningsansökan till tingsrätten och därigenom kräva betalt.

Jag råder dig till att anlita ett juridiskt ombud om du tycker att det känns krångligt att upprätta en stämningsansökan och vill ha hjälp med det. Du bör i sådana fall kolla upp vilket rättsskydd din hemförsäkring ger.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare