FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 22/11/2018

Jag har fått för lite i lön efter att ha bytt tjänst på jobbet - hur ska jag tacka detta?

Hej, har nu upptäckt att jag under 6 månaders tid fått 12 kr mindre lön i timman än jag ska ha. Jag jobbar som biträdande, innan som arbetsledare och för biträdande tjänsten ska det vara 12 kr extra i timman. Hur ska jag tackla detta? Ska såklart prata med min arbetsgivare men ifall denne inte skulle godkänna? Gick med i facket för ca 2 v sedan.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Precis som du själv skriver så är det bästa att prata med arbetsgivaren först. Eftersom du har fått en ny tjänst kanske det bara rör sig om något administrativt fel som lett till att du fått fel lön utbetalad till dig. Att betala ut för lite lön till sina anställda är ett allvarligt kontraktsbrott för en arbetsgivare, så det ligger i dennes intresse att se till att saker och ting blir rätt.

Håller inte arbetsgivaren med? Försök förstå hur arbetsgivaren resonerar!

Om arbetsgivaren av någon anledning inte skulle acceptera när du påpekar att du får för lite i lön, så rekommenderar jag dig att försöka reda ut varför. Kolla med arbetsgivaren om den är medveten om lönevillkoret i avtalet för din nya tjänst och fråga om det finns någon anledning till att den inte anser att villkoret ska gälla. För att reda ut sånt här är det bra att helt enkelt försöka förstå hur den andra parten resonerar.

Kommer ni inte överens kan facket hjälpa dig.

Kan du och arbetsgivaren inte enas rekommenderar jag dig att vända dig till fackreningen som du gått med i. Berätta hur situationen ser ut och se om de kan hjälpa till. Facket är där för att ge dig råd och att företräda dig i konflikter med din arbetsgivare.

I sista hand kan du gå till domstol.

I sista hand är det alltid möjligt att gå till domstol för att reda ut frågan. Att stämma sin arbetsgivare är dock något som man ska tänka igenom ordentligt i förväg. En rättsprocess tar tid och kostar pengar. Dessutom kan en rättegång ha en negativ inverkan på förhållandet mellan dig och din arbetsgivare. Att jobba kvar på arbetsplatsen efter en rättegång kan därför bli jobbigt, men du kan i alla fall kräva att få den lön som du borde ha fått under tiden som du jobbade.

Sammanfattningsvis tycker jag att du ska göra precis som du planerar redan och gå till arbetsgivaren och prata. Det ligger i arbetsgivarens intresse att betala ut rätt lön till dig och det kan ju hända att något bara har gått fel i administrationen. Skulle arbetsgivaren neka dig den lön du har rätt till enligt anställningsavtalet är det läge att gå till facket och be om hjälp. De kan ge råd och hjälpa dig i diskussionerna med din arbetsgivare. I sista hand kan du ta frågan till en domstol, men skulle det uppstå en så komplicerad konflikt mellan dig och din arbetsgivare kommer facket kunna hjälpa dig att tänka över hur du ska agera.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Lycka till i samtalet med din arbetsgivare och hoppas att ni kan reda ut det tillsammans!

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare