Jag har fått förlikningserbjudande för nedladdning av erotisk film, vad måste jag betala?

Hej. Har fått 2st förlikningserbjudande från njordlaw på 7000kr styck om att jag har laddat ner erotisk film.

Det är många i familjen som har tillgång till nätverket så det är svårt att säga vem som är den skyldige. Om det nu finns nån.

Vad ska man göra med detta. Känns väl som att vem som helst kan skicka krav till vem som helst.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det senaste året har flera advokatbyråer sänt ut förlikningserbjudanden till en stor mängd personer misstänkta för fildelning. Breven innebär att om du betalar, kommer advokatbyrån inte att vidta några rättsliga åtgärder mot dig i det fallet. Fortsätter du att ladda ner eller har laddat ner andra filmer finns det däremot en risk att brev skickas till dig i fler ärenden.

Jag kommer i det följande att besvara dina frågor i den mån det går, då rättsläget är något osäkert, och avsluta med att ge råd i ditt fall.

Det är många i familjen som har tillgång till nätverket så det är svårt att säga vem som är den skyldige. Om det nu finns nån.

De advokatbyråer som skickar ut breven har som ståndpunkt att man kan hållas ansvarig för upphovsrättsligt intrång även om man har lämnat ut sitt routerlösenord till någon annan eller har ett öppet nätverk. Enligt advokatbyråerna vilar ansvaret på abonnentinnehavaren, inte vem som faktiskt laddat ner eller delat en film/serie. Om detta är riktigt eller ej går åsikterna isär och det är ännu ej prövat i svensk domstol.

På samma vis går åsikterna isär om man ska betala kravbreven eller inte. Som exempel kan nämnas å ena sidan Sanna Wolk, professor i upphovsrätt vid Uppsala universitet. Wolk har i media uppmanat folk att inte betala kravbreven då det i slutändan är upp till domstol att avgöra. Å andra sidan har Mårten Schultz, professor i civilrätt vid Stockholms universitet, uttalat att det ur juridisk synvinkel är bäst att betala för det fall att man är skyldig.

Vad ska man göra med detta?

Ett sätt att gå vidare är att du betalar de förlikningserbjudanden du blivit erbjuden. Betalar du är just de ärendena avklarade och du slipper fler eventuella krav, risk för stämning till domstol m.m. Anser du att du är oskyldig till nedladdning eller inte vill betala ska du bestrida kravet. Du kan bestrida kravbrevet redan i det första ledet, genom att vända dig till advokatbyrån. Du har dock ingen skyldighet att kontakta dem i nuläget. Viktigast om du vill bestrida ärendet är att du gör det om ärendet går till inkasso eller sänds till Kronofogdemyndigheten. Tänk på att du ska göra sådant bestridande skriftligt!

Den invändning du nämner i din fråga, dvs. att det är många i familjen som har tillgång till nätverket så det är svårt att säga vem som är den skyldige, om sådan ens finns, är ett argument som kan tyckas riktigt. Det kan vara så att även en domstol skulle resonera likadant. Efter vad som redogjorts för enligt ovan anser Njord m.fl. att ansvaret åvilar på den som står för internetabonnemanget. Det innebär att advokatbyråerna inte anser att det är en giltig invändning att någon annan i familjen laddat ner, ansvaret är enligt dem på den som tillhandahållit internetuppkopplingen.

I slutändan är det upp till dig själv om du anser det värt att betala den begärda summan eller ej. Som rådgivare kan jag inte råda dig att alltid betala eller alltid bestrida. Däremot är jag av uppfattningen att om du vet att du inte laddat ner filmen ska du heller inte betala. Du bör även ha i åtanke att om det går till domstol är det din motpart som har bevisbördan. Det innebär i fallet att Njord som ombud för sin klient ska visa att du faktiskt har begått det upphovsrättsliga intrånget, eller att det är visat att du har ansvar för intrånget genom att du tillhandahållit internetuppkopplingen.

Mig veterligen har inga privatpersoner ännu stämts utifrån de brev som Njord och andra advokatbyråer skickar ut. Mot den bakgrunden bedömer jag risken för en stämning som förhållandevis liten; advokatbyråerna kommer inte att ha möjlighet att stämma alla som är misstänkta för nedladdning. Däremot är jag övertygad om att det kommer att ske stämningar mot privatpersoner i fall som ditt. Dels för att åskådliggöra att filmbolagen tar intrången på allvar, dels för att få prejudikat från domstol om vilka bevis som krävs. Om så sker kan du i princip vara en av de som stäms. Att du stäms innebär däremot inte per automatik att du kommer att bli betalningsskyldig, det är i slutändan upp till domstolen att avgöra.

Om du väljer att inte betala och du skulle bli stämd rekommenderar jag att du anlitar en jurist som företräder dig. För ändamålet kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare