FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/12/2018

Jag misstänker att mitt ex kan vara farlig- vad kan jag göra?

Mitt ex har sagt till mig att när han bodde i England så spöade han och andra i ett gäng upp folk mot betalning, och har givit exempel på att de bla brutit en mans båda knäskålar. Jag har inget fysiskt bevis men jag känner andra han har sagt detta till, samt att jag tror jag vet namnet på gänget han var en del i i östra london, och jag är orolig att han skulle göra något liknande igen i Sverige. Finns det något att göra? Och om det skulle gå, kunde jag i sånna fall ha rätt att skaffa något slags besöksförbud mot honom?

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Finns det något du kan göra?

Du beskriver att ditt ex har erkänt för dig och andra personer att han deltagit i brottslig verksamhet. Du säger också att du möjligtvis känner till namnet på gänget han har varit delaktig i. Jag tycker absolut att du ska lämna ett tips till polisen om att du har misstankar om att ditt ex har begått brott i England och du oroar dig för att något liknande kan ske i Sverige. Polisen har samarbeten internationellt med andra institutioner och polisorganisationer och kan möjligtvis komma i kontakt med polisen i England ifall det skulle visa sig att de känner till det här gänget och har letat efter medlemmarna. Vi vet inte ifall ditt tips kommer leda till någon utredning men oavsett är det viktigt att du börjar med att anmäla detta och förklarar situationen för polisen som kan hjälpa dig vidare ( se här).

Har du rätt att skaffa besöksförbud?

Kontaktförbud regleras i lagen om kontaktsförbud (se här).

För att kunna få skydd mot personen som förbudet avser, måste det finnas en risk för att du kan bli utsatt för brott, förföljelse eller trakasserier. Det brukar röra sig om brott som misshandel, olaga hot och även sexuella trakasserier.

Fråga om kontaktförbud kan tas upp av dig som känner dig i behov av skydd, på begäran av någon annan eller av en åklagare. Beslutet fattas av åklagaren, kontaktförbudslagen 7 §. Kontaktförbud ska gälla i högst ett år, (1 §). Däremot går det att förlänga med ett år i taget enligt (4 §).

Det finns olika typer av kontaktförbud som är olika långtgående och förbudet utformas efter det enskilda fallet. Det är svårt för mig att ge ett tydligt svar på om du kan få beviljat detta. Det som påverkar bedömningen är hur "farlig" ditt ex anses vara, om han tidigare utsatt dig för brott, förföljelse eller trakasserier och det finns en stor risk att han kan fortsätta med detta. Det framgår inte i din fråga att han någonsin varit våldsam eller hotfull mot di och inte heller om han tidigare har begått brott som han blivit dömd och kan anses som farlig. Vid en bedömning om kontaktförbud beviljas görs det en slags avvägning mellan en persons säkerhet mot den andra personens intresse av att röra sig fritt. Det känns inte troligt att du kommer få beviljat ett kontaktförbud om ditt ex inte tidigare utsatt dig för något och inte heller visat hotfullhet. Då han har deltagit i gängvåld är det dock givetvis förståeligt att du oroar dig och vill skydda dig från honom.

Även här vill jag hänvisa dig vidare till polisen som kan ge dig ett tidigare svar på din fråga och hjälpa dig vidare (se här). Om du inte får beviljat kontaktförbud men det ändå finns en hotbild så kanske du kan få något annat skydd istället. Ifall du skulle känna dig i behov av skydd finns det olika typer av skydd som du kan läsa mer om (här).

Ifall du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Allt gott,

Ceda ImranovaRådgivare