Jämkning av skada vid hundslagsmål pga vållande

Jag har blivit anmäld efter att min hund attackerat grannens hund. Hon har ljugit väldigt mycket för sin advokat och har tidigare själv erkänt att hennes hund inte accepterar några andra hundar. Vi hade varnat henne för att vår hund har lite problem med småhundar men ändå lockade hon själv in vår hund på sin tomt och sa att det är bra om dom får hälsa. Ingen av hundarna var kopplade. Hennes hund började kaxa rejält mot vår hund och då hoppade hon på grannens hund i mer eller mindre självförsvar. Hon kräver nu ersättning för alla kostnader trots att hon och jag hade ett muntligt avtal att hon skulle betala allt så skulle jag och sambon betala tillbaka lite i taget eftersom vi båda är arbetslösa. Jag har två vittnen som hörde allting och som kan intyga att hon själv lockad över vår hund och jag har fleralet vittnen som kan intyga att jag sagt att vår hund har lite svårt för små hundar. Har dessutom sms-bevis på att hon erkänt att hennes hund inte accepterar några hundar alls. Hennes hund har tidigare varit på vår andra hund så han behövt veterinärvård men vi har alltid stått för det eftersom vi har komik så bra överens som grannar tidigare. Efter det här har hon flippat ut totalt. Vad ska jag göra? Varken jag eller sambon har råd att betala någonting. Måste vi skaffa en advokat?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skadeståndsmässigt har hundägare så kallat strikt skadeståndsansvar för de skador hunden orsakar, enligt 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter. Detta strikta ansvar innebär att ägaren är skyldig att ersätta skador som hunden orsakar oavsett hur de uppkommer.

Via domstol kan skadeståndsanspråket jämkas ifall den skadelidande var vållande till skadan, enligt 6 kap. 1 § 2 stycket skadeståndslagen. Hon var ju medveten om att hennes egen hund beter sig aggressivt och du varnade henne om din hund. Dessutom det uppenbara i att hennes egen hund är mindre och har därför försatt sin egen hund i en uppenbar risk då hon kallade på en större hund som hon visste inte gillar små hundar. Hon bör därför kunna ses som vållande genom oaktsamhet. I vissa fall kan beloppet jämkas till 0. Det är endast domstol som kan jämka dessa belopp.

Har varken du eller hon försäkring på era hundar? Om hon har sin hund försäkrad blir hela skadeståndsanspråket tunt, eftersom det som kvarstår att föra talan om enbart är självrisken, eventuellt mediciner om försäkringen inte täcker det och eventuella resekostnader till och från veterinären. Kom ihåg att om ni har en ansvarsförsäkring via hemförsäkringen kan det täcka kostnaderna. Ring ditt försäkringsbolag och fråga om råd!

Om det nu skulle vara så att inga försäkringar finns tillhands kan det vara värt att driva en domstolsprocess och kontakta en advokat. Det kostar så klart att driva en domstolsprocess, men beroende på hur stora skadeståndsbelopp det rör sig om kan det vara värt att försöka jämka dem.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare