Jämkning av testamente

Hur, när bestrider man en laglottskränkning i form av ett testamente

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna kring hur man bestrider ett testamente som kränker bröstarvinges laglott finns i ärvdabalken (ÄB), 7 kap.

Som bröstarvinge har man alltid rätt till sin laglott, vilket är hälften av arvslotten. Laglotten kan inte testamenteras bort. Har så gjorts kan bröstarvinge påkalla att testamentet ska jämkas så att denne får ut den fulla laglotten. Bröstarvingen måste påkalla jämkning inom sex månader från det att denne tagit del av testamentet, 7:3 ÄB.

Bröstarvingen måste ge testamentstagaren sitt anspråk om jämkning till känna, alternativt väcka talan mot denne. Väcka talan görs enligt reglerna i rättegångsbalken (RB) 13:4, skriftligen till tingsrätten.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på det du undrade över. Har du ytterligare frågor är det bara att du återkommer så ska vi hjälpa dig vidare.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare