Juridiskt stöd för paus i äktenskap

Hej! Lever i ett äktenskap sen många år tillbaka, och nu vill jag ta en paus utan att skiljas? Vad gäller? Vad händer om den andre parten inte vill vara med på paus? vad gäller juridiskt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det finns inget juridiskt stöd för pauser i äktenskap, utan det är något som makar får bestämma över själva. De regler som finns kring äktenskap i svensk rätt tar istället främst sikte på själva uppkomsten av äktenskapet och upplösandet (skilsmässa eller när ena maken dör) med de praktiska och ekonomiska frågor som ofta följer.

Själva pausen blir alltså en icke-juridisk fråga som saknar lagregleringar, och ni som makar får därför komma överens om detta på egen hand.

De praktiska bitarna om ni tar en paus

Kommer ni överens om att ni vill ta en paus utan att skiljas är det upp till er att bestämma det praktiska. Det finns inga lagregler i svensk rätt som säger att makar exempelvis måste bo ihop, bara får ha intimt umgänge med varandra etc. Hur dessa frågor ska regleras mellan er vid en ev. paus är därför något ni istället får bestämma gemensamt.

Om den ena parten inte vill ta en paus

Vill din make/maka inte gå med på en paus är hen fri att säga nej. Kommer hen (eller du) fram till att istället begära ut skilsmässa finns det regler om hur en sådan går till i 5 kap äktenskapsbalken (ÄktB). Kommer ni gemensamt överens om skilsmässa kan ni tillsammans ansöka om äktenskapsskillnad. Önskas det bara av den ena parten inleds äktenskapsmålet istället genom stämning (ÄktB 14 kap 4 §). En utförligare beskrivning av hur man i båda fallen går tillväga finns här.

Sammanfattningsvis

Det finns inga regler i svensk rätt som reglerar pauser i äktenskap. Kommer ni inte överens om en lösning som båda är med på kan ni gemensamt eller själva ansöka om skilsmässa. Är ni dock överens om att ta en paus reglerar ni själva hur denna ska se ut och vad den ska innebära.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare