FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/12/2023

Kan äganderätten till bostad som ägs av en make ändras i ett äktenskap?

Hej, jag är gift och har ett äktenskapsförord som säger att all egendom är enskild egendom. Jag vill nu skilja mig men eftersom jag befinner mig i en bättre finansiell position kan jag tänka mig köpa en ny bostad och låta min fru bo kvar i vår gamla i ett par år. Behöver jag reglera det på något sätt om hon bor kvar efter skilsmässan? Finns det risk att hon kan göra anspråk på den om hon bor kvar efter skilsmässan? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du är ensam ägare till er nuvarande bostad som är en bostadsrätt.

Vilken lag är tillämplig?

Det är äktenskapsbalken (ÄktB) som reglerar frågor om bodelning och egendomsförhållanden efter skilsmässa.

Ägande av egendom

Även om man gifter sig råder varje make över sin egendom och ansvarar för sina skulder (1:3 ÄktB). Det betyder den egendom man äger i princip inte kan byta ägare i ett äktenskap. I ditt fall har du ett äktenskapsförord som säger att all er egendom är enskild. När endast enskild egendom finns behöver ingen bodelning att göras, så länge ingen av makarna begär att få överta bostaden (9:1 ÄktB). Som huvudregel gäller att man som make inte får överta den ägande makens bostad, om det inte kan anses som skäligt (11:8 ÄktB). Förutsättningen är dock att den övertaganden maken både har särskilda skäl att få överta bostaden och kan betala för bostaden (NJA 1975 s. 699). Kan din maka efter skilsmässan inte betala för bostaden, så kan hon inte heller överta den. Angående behovs- och skälighetsbedömningen kan jag inte uttala mig om, eftersom jag saknar uppgifter om situationen för din maka.

Uthyrning av bostadsrätten

Du som ägare till bostadsrätten får hyra ut din bostadsrätt till din maka efter skilsmässan. Dock krävs ett samtycke från bostadsrättsföreningen (7:10 bostadsrättslagen). Observera att om du ingår ett hyresavtal på bestämd tid med din maka efter skilsmässan, så upphör hyresavtalet med henne vid hyrestidens slut. I annat fall gäller att hon som hyresgäst har en månads uppsägningstid och att du som hyresvärd har tre månaders uppsägningstid (3 § privatuthyrningslagen). Villkoren om uppsägningstid till nackdel för hyresgästen kan inte avtalas bort (2 § privatuthyrningslagen).

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. Den egendom man själv äger får man själv också råda över. Om all egendom är enskild, så behöver man inte göra en bodelning. Det kan dock bli så att en make vid bodelningen kan få överta en bostad som personen inte äger, men bara så länge personen har ett särskilt behov av bostaden och kan betala för bostaden. Kan personen inte överta bostaden, så får man som ägare till bostaden hyra ut den. Är bostaden en bostadsrätt måste man ha samtycke till andrahandsuthyrning av bostadsrättsföreningen. Du som hyresvärd har då tre månaders uppsägningstid och hon som hyresgäst har en månads uppsägningstid, om hyresavtalet ingås på bestämd tid.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare