FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/10/2018

Kan bolagsstämman företräda bolaget och kan ett oregistrerat bolag bli bundet?

Hej!

1. Kan aktieägare i ett AB som äger samtliga aktier på bolagsstämman företräda avtal med annat bolag?

2. Kan två styrelseledamöter (om det endast finns två) binda ett AB om bolaget ännu inte är registrerat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Mina utgångspunkter

Jag har lite svårt att förstå exakt vad du menar med fråga 1. Jag kommer därför att utgå ifrån, att det du undrar är om en ensam aktieägare som äger samtliga aktier i ett bolag, kan förmå bolagsstämman att sluta ett avtal med ett annat bolag. Fråga 2 förstår jag däremot solklart.

1. Bolagsstämman saknar verkställande makt

Man brukar i aktiebolagsrätten göra en uppdelning mellan begreppen "förvaltningsmakt" och "verkställighetsmakt". Förvaltningsmakt är förenklat rätten att fatta beslut inom bolaget, och att förmå bolagets övriga organ att göra en viss handling. Verkställighetsmakt, å sin sida, är makten att i praktiken verkställa de beslut som fattats med hjälp av förvaltningsmakten.

Bolagsstämman är aktiebolagets högsta beslutande organ, d.v.s har allra starkast förvaltningsmakt; i ett enmansbolag kan bolagsstämman (som ju består av en person) i princip fatta beslut om vad som helst, inom de gränser som ges av de tvingande reglerna i aktiebolagslagen (hädanefter ABL). Bolagsstämman kan alltså definitivt fatta beslut om att ingå ett avtal med ett annat bolag (förutsatt att det inte är något ovanligt avtal som strider mot regler i ABL).

Däremot, så kan bolagsstämman inte verkställa beslutet, för bolagsstämman har ingen verkställighetsmakt. Det säger ju dock sig självt att ensamägaren enkelt kommer runt detta, genom att utse sig själv till ensam styrelseledamot och sedan (med hjälp av styrelsens verkställighetsmakt) sluta avtalet med det andra bolaget ifråga.

Bolagsstämman kan alltså fatta beslut om avtal, men inte såsom bolagsorgan verkställa detta beslut.

2. Utgångspunkten är att bolaget måste vara registrerat för att kunna bindas, men det finns undantag

Regler om ett aktiebolags bundenhet innan registrering finns i 2 kap ABL.

I 2 kap 25 § ABL stadgas att bolaget inte kan åta sig rättigheter och skyldigheter innan dess att det registrerats. Detta är utgångspunkten; ett bolag finns som juridisk person inte innan registrering, och den kan naturligt nog då inte heller bli bundet av någonting (eller för den delen åta sig en förpliktelse eller ikläda sig skuld).

Denna paragraf modifieras dock starkt, av den nästföljande paragrafen. I 2 kap 26 § stadgas nämligen, att om "[en förpliktelse uppkommer] genom någon åtgärd som vidtas i bolagets namn före registreringen, svarar de som har deltagit i åtgärden eller i beslutet om den solidariskt för förpliktelsen. När bolaget har registrerats, övergår ansvaret på bolaget, om förpliktelsen följer av stiftelseurkunden eller har kommit till efter det att bolaget bildades."

Huvudregeln är med andra ord att de som vidtar åtgärden för bolagets räkning, svarar solidariskt för förpliktelsen. Men, om förpliktelsen följer av stiftelseurkunden eller har kommit till efter att bolaget bildades, så går förpliktelsen över på bolaget efter det att registrering beviljats!

Bolaget anses enligt 2 kap 4 § ABL bildat då samtliga stiftare undertecknad stiftelseurkunden.

Svaret på din fråga är alltså, att ett bolag som inte registrerats inte kan åta sig förpliktelser; men om styrelsen eller dylikt ändå åtar bolaget (som ju inte kan åta sig förpliktelser) förpliktelser, går dessa över på bolaget om registrering beviljats, förutsatt att förpliktelsen uppkom efter bolagsbildningen. Styrelsen kan alltså binda bolaget "under villkoret" att registrering senare sker. Sker inte registrering, svarar istället styrelsen solidariskt för förpliktelsen.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor, och om jag missförstod dig i fråga 1 får du jättegärna formulera om dig och ställa frågan på nytt.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare