Kan borgensman krävas på betalning när gäldenär har pengar?

Hej

Jag har en bror som för många år sedan skrev på som borgenär till en vän tror lånet var 180000kr från 2008 har min bror fått betala eftersom hans"vän" slutade att betala. Kronofogden är på min bror och drar en massa pengar.hans vän tror jag är gift nu och bor med henne och har oxå en måleri firma tror det står på henne, frågan är hur kan min bror göra för att slippa detta för det måste väl kunna göra en utmätning på hans vän så min bror blir av med hans väns lån. Snälla hjälp min bror mår så dåligt .tacksam för ett svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Din bror har alltså gått i borgen för sin vän och är därmed borgensman. En borgenär är den som har en fordran mot någon, dvs. En gäldenär är någon som är skyldig en borgenär något, alltså den som borgenären har en fordran mot.

Som borgensman svarar man för skulden såsom sin egen. Om kronofogden kräver din bror på betalning innebär det antagligen att det inte finns något att utmäta hos gäldenären (hans vän). Om det finns det och de ändå utmäter din bror har han regressrätt mot gäldenären, vilket innebär att allt han betalar till kronofogden kan han kräva åter från sin vän som är gäldenär (10 kap. 8 § handelsbalken).

Denna regressrätt innebär att din bror får en fordran mot sin vän, alltså att denne är skyldig din bror beloppet som din bror betalat kronofogden för sin väns räkning. För att lösa ut denna måste han först kräva att hans vän betalar. Om denne vägrar betala kan din bror ansöka om verkställighet av fordran hos kronofogden (2 kap. 1 § utsökningsbalken). Detta innebär att de måste gå direkt till vännen och inte till din bror. Om vännen inte har några pengar blir din bror utan eftersom just detta är tanken med ett borgenstagande. Notera även att det kan finnas andra som har mer prioriterade fordringar hos vännen, t.ex. banken om han tagit något lån. De har alltså rätt att ta del av vännens pengar innan din bror.

Om du önskar vidare hjälp i denna fråga råder jag dig att ta kontakt med oss på info@lawline.se där vi kan hjälpa dig vidare i detta ärende. Alternativt kontakta oss på telefon: 08-533 300 04, öppettider: mån-ons kl. 10.00-16.00.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare