Kan del i bostadsrätt bli föremål för utmätning?

Vi äger bostadsrätt som vi hyr ut i andra hand till vår dotter av den enkla anledningen hennes skulder till kronofogden.

Om vi gör henne till ägare av säg 20 % av bostadsrätten kan då kronofogden utmäta denna.

Värdet av bostaden är ringa ca 250 tkr.

Mvh.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då ni äger bostadsrätten tillsammans har ni ett samägande vilket gör att bostadsrätten kan bli föremål för utmätning av Kronofogden för er dotters skulder. Bostadsrätten kan dock endast bli föremål för utmätning till den del som ägs av er dotter. Kronofogden kan dock förordna försäljning av bostadsrätten efter yrkande av utmätningssökanden, gäldenären eller annan delägare att bostadsrätten ska säljas. (8 kap 8 § Utsökningsbalken (UB))Kronofogdens hemsida framgår det att de försöker att undvika att utmäta bostad med att de i vissa fall måste göra det trots att skulden är liten och att en förutsättning är att försäljningen av bostaden är vinstgivande.

För att besvara er fråga så kan alltså den del som er dotter äger av bostadsrätten utmätas för hennes skulder om ni gör henne till ägare vilket även kan resultera i en försäljning av bostadsrätten.

Hoppas detta besvarade er fråga, om inte är ni varmt välkomna att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare