FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt23/08/2018

Kan domstolen pröva möjliga brottsscenarion som inte inträffat?

Hej! Jag undrar om man kan få en sak prövad i brottmålsärenden utan att det finns något mål ? Alltså det finns en tänkbar situation som skulle kunna ske i samband med stöld, detta har dock aldrig prövats, kan man då som privatperson få den saken prövad i domstol ? Eller måste saken prövas i ett existerande, pågående mål? Om man kan hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Domstolarna finns till för att bland annat pröva tvister mellan parter men också för att döma personer för begångna brott. För att domstolen ska ha någonting att bedöma krävs att det finns en tidigare inträffad händelse som kan prövas. Det är alltså inte möjligt att komma på olika brottsliga scenarion för att sedan pröva dem i domstol.

Är man nyfiken på vilket straff en viss gärning kan få kan man rådfråga en jurist eller på egen hand leta i framför allt brottsbalkens bestämmelser.

Lycka till!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare