Kan du få en youtube-video nedtagen när du är med i den?

Hej. Det finns en person som har laddat upp en video på mig offentligt där det framkommer tydligt mitt namn och efternamn. Youtube-sidan är mycket otydlig och verkar inte ha garantier på att de kan ta bort det. Jag känner att det inkräktar min integritet. Därför undrar jag om detta är olagligt och hur går man tillväga för att få en person att ta bort information samt video på mig. Jag har redan begärt det av denne person, meddelandet har lästs men inte svarats och videon är kvar än idag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som jag förstår omständigheterna i din fråga har du inte givit något samtycke för att vara en del i videon. Det framgår också att dina personliga uppgifter finns med i videon, detta i form av ditt namn och bild på dig. Och du undrar nu om du kan kräva att detta tas ned.

Det är på följande vis. Du har rätt att kräva att information som ditt namn och liknande tas bort ur videon. Det finns på youtube en tjänst där du rapporterar liknande problem, och Youtube granskar därefter materialet. Om Youtube anser att det är uppgifter som borde tas bort, kan youtube ta bort videon från deras sidor.

Jag anser alltså att du kan kräva att få videon nedtagen, eller redigerad så att videon inte längre kan leda till att identifiera dig. Det kan ske i form av att upphovsmannen gör ditt ansikte suddigt eller liknande. Samtidigt måste upphovsmannen ta bort ditt namn ur videon om han vill att videon ska fortsätta ligga ute på internet.

Jag anser att du borde försöka en gång till med att nå personen som gjort videon. Om personen inte svara borde du kontakta youtubes support, eller anmäla videon för olämpligt material.

För att se vidare information om youtubes policies när det gäller personliga uppgifter, klicka här.

Hoppas du fått hjälp av mitt svar!

Med vänlig hälsning,

Isak HeijbelRådgivare